Deset najčešćih pitanja o e-računu

Još nas nekoliko dana dijeli od stupanja na snagu odredbi iz Zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi, a i dalje je mnogo pitanja.

Za Vas smo pripremili odgovore na najčešća:

1/ Mali sam obrtnik i iz iskustva znam da ću izdavati samo jedan račun godišnje javnom naručitelju. Trebam li ja dostavljati eRačun?

Odgovor je DA – nevažno je koliko računa izdajete mjesečno ili godišnje, ili u kojem iznosu, već je li Vaš kupac/klijent/korisnik javni naručitelj. U slučaju da jest, neće biti u mogućnosti zaprimati račune nakon 01. srpnja osim u formatu xml. To znači Vašu obvezu dostave e-Računa

 

2/ Ako se ne odlučim za slanje e-Računa, kolika je kazna u tom slučaju za mene?

Ne radi se o kazni za Vas kao poduzetnika, već o kazni za javnog naručitelja koji je od Vas kupio proizvod ili uslugu kao i nemogućnosti da uopće zaprimi račun koji nije stigao putem jednog od isporučitelja e-Računa. Drugim riječima, nećete dobiti kaznu osim što Vam račun neće biti plaćen već vraćen uz dopis da isti nije moguće zaprimiti osim u formi e-Računa

 

3/ I dosad sam slao račune putem e-maila, u čemu je sad razlika?

Važno je razumijeti da račun dostavljen putem e-maila, najčešće u formi PDF, ali i u formi xls ili word dokumenta, nije prema Zakonu o elektroničkom izdavanju računa e-Račun. E-Račun treba biti dostavljen javnom naručitelju u xml formi.

 

4/ Što ako netko od javnih naručitelja plaća gotovinom ili karticom, a traži “R1 račun”? 

Ukoliko za ovakvu isporuku roba ili usluga ne dobijete narudžbenicu, tada možete izdati “R1 račun” javnom naručitelju. To znači da i račun plaćen gotovinom ili karticom ne podlježe obvezi izdavanja računa u formi e-Računa.

 

5/ Može li moj knjigovođa slati račune za mene?

Knjigovođa može slati račune za Vas na dva moguća načina – ili tako da ih piše u Vaše ime i dostavlja direktno iz knjigovodstvenog programa ili na način da unosi podatke s računa kojeg ste već izradili. U oba slučaja knjigovođa može poslati Vaš račun, ali s njim morate dogovoriti ovakav oblik suradnje i dati mu punomoć da može dostavljati račune u Vaše ime.

 

6/ Bavim se graditeljstvom i ne izdajem račune već privremene ili okončane situacije. Vrlo često te situacije imaju dodatne priloge – na koji način se isto dostavlja nakon 01. srpnja 2019.?

Privremena situacija ili okončana situacija zapravo ima sve parametre računa te se sukladno odredbama Zakona o porezu na dodanu vrijednost smatra računom. Prema tome nakon 01. srpnja 2019. morate dostavljati i privremene i okončane situacije u formi e-Računa. Vezano uz priloge, oni se također trebaju dostaviti naručitelju, ali sa naručiteljem dogovorite na koji način iste možete dostaviti (priloge možete dostaviti putem e-maila, u originalu osobnom dostavom, poštom ili putem aplikacije eRačun kao prilog). Važno je samo da sa naručiteljem pravovremeno dogovorite o načinu dostave.

 

7/ Radim kao podizvršitelj za javnog naručitelja. Trebam li račune glavnom izvođaču dostavljati u formi e-Računa?

Nemate tu obvezu sukladno Zakonu o elektroničkom izdavanju računa prema glavnom izvođaču. On svakako mora javnom naručitelju dostavljati račune ili situacije u formi eRačuna, ali Vi nemate takvu obvezu prema njemu.

 

8/ imam informaciju da moj naručitelj još nije odabrao izvršitelja usluge odnosno platformu putem koje će za primati eRačune. Postoje li rješenje za ovakve situacije?

Izvršitelj usluge (informacijski posrednik) kojeg će izabrati Vaš naručitelj ne treba biti isti izvršitelj usluge kojeg ćete izabrati Vi za dostau eRačuna. Vi možete izabrati izvršitelja usluge prema kriterijima koji Vama odgovaraju (jednostavnost, cijena i sl). Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta na svojim internetskim stranicama objavljuje popis svih informacijskih posrednika spojenih na Centralnu platformu.

Svaka Vaša dostava računa putem bilo koje platforme odlazi na Centralnu platformu, koja tada dostavlja račune Vašem naručitelju ovisno o platformi koju je on izabrao.

9/ Koje su postojeći informacijski posrednici za dostavu eRačuna?

U ovom trenutku to su:

1.            FINANCIJSKA AGENCIJA (FINA) – slanje i zaprimanje eRačuna

2.            HRVATSKA POŠTA (HP) – zaprimanje eRačuna

3.            Hrvatski telekom (HT) – slanje eRačuna

4.            mSTART d.o.o. – slanje eRačuna

5.            ELEKTRONIČKI RAČUNI d.o.o. (Moj eRačuna) – slanje i zaprimanje eRačuna

6.            Megatrend Redok d.o.o. (OMNIZON) – za slanje eRačuna

7.            Hitra produkcija dokumenata d.o.o. – slanje eRačuna

8.            EDITEL ADRIA d.o.o. – slanje eRačuna

9.            POS d.o.o. – slanje eRačuna

 

Prema našim saznanjima trenutno su još dvije platforme u pripremi koje bi trebale biti znatno povoljnije od dosadašnjih. Ukoliko Vam nije hitno da već sa 01. srpnja 2019. izdajete račune možete razmisliti oko izbora.

 

10/ Zaključno, račune do 30. lipnja 2019. prema javnim naručiteljima mogu izdavati “papirnato”, ali nakon 01.07.2019. isključivo eRačunom?

Odgovor je da, ali obavezno obratite pažnju na sljedeće – izdate li račun na primjer 28. lipnja 2019., a javni naručitelj isti zaprimi 02. srpnja 2019. putem redovne pošte, vratit će Vam račun jer ga više neće moći učitati i sukladno tome neće Vam ga moći niti platiti. Drugim riječima, za račune koje trebate izdati sa datumom manjim od 30. lipnja 2019. organizirajte se tako da te račune i dostavite do 30. lipnja 2019. Vašem javnom naručitelju.

/ Novosti

Dijeli članak